Toppturer rundt Danskehytta i Tafjordfjella 23. - 25. Mars 2018

Danskehytta
Danskehytta Foto: Johannes Nygaard

Toppturer rundt Danskehytta 23. - 25. mars i varierende vær.

Dag 1
På denne turen ble vi 4 stk, 3 deltakere og 1 koordinator. Etter jobb på torsdag kjørte vi opp og
overnattet på Skjåk Turistheim for å slippe en alt for tidlig start på fredagsmorgen. Etter frokost
kjørte vi opp til Grotli og fikk på oss utstyret og labbet i veg oppover alpinbakken før vi la retningen
mot Krosshø. Til dels sur vind på tur oppover, gjorde at lunsjpausen ikke ble alt for lang. Etter lunsj
over Sørøst for krosshø (1805 moh), her oppe blåste en god del mer og det var skikkelig surt. Kort
stopp for et bilde før vi gikk videre mot Krosshø (1857 moh). Litt krevende ned da både vind, hard
bølgete snø samt flatt lys gjorde det vanskelig å se konturene. Veldig surt på toppen, så kort pause til
å få av feller og et bilde. Heldigvis bedre forhold og kjøre på nedover her. Vel nede i Skrådalen kom
sola fram og det ble godt å sette seg ned og ta resten av nista før vi gikk de siste kilometerne langs
kvista løype til Danskehytta. Da vi kom fram hadde hytteverten fyrt opp for oss og vi ble tilbudt et
glass vin.
Tid: 8 t 52 min
Distanse: 18,6 km
Høydemeter: 1300 m

Dag 2
Denne dagen skulle etter planen brukes til å gå på enten Storefjellet, Nibba eller Grønnvasshøi, men
værmeldinga meldt utrolig sterk vind. Vi ble derfor enige om å ta en rolig morgen og planen ble å gå
på Fetegga, men sterk vind og null sikt gjorde at vi returnerte mot hytta og gikk bare en kort tur opp
på Hellstugueggi for å få luftet seg litt i vinden. Fin snø å kjøre i på turen ned igjen til hytta og god
middag på hytta på kvelden.
Tid: 1 t 28 min
Distanse: 3,5 km
Høydemeter: 230 m

Dag 3
Siste dagen begynner været å bli bedre og vi bestemmer oss for å gå over Hellstugueggi igjen på
turen tilbake til Grotli. Etter å ha kommet på toppen er det flere lette kilometer ut igjen ned ryggen