Trekanten i Trollheimen

Fellestur 13.-16.august 2020

Torsdag 13.august 2020 er Gjevilvasshytta møtested og utgangspunkt for den kjente trekantruta i Trollheimen. Det er gått 2 år siden DNT Lillehammer arrangerte fellestur hit. Første kveld bruker vi til å bli kjent med hverandre og med ruta vi skal gå de neste 3 dagene. Ekstra i år er også informasjon om tiltak og smittevern i forhold til Coronapandemien som kom til landet i mars. Med dette i bakhodet skal vi forsøke å ha en flott tur uten bekymring for smitten som igjen har blomstet opp i landet.
Værmeldingen for fredag var usedvanlig god, sol, nærmest vindstille og opp mot 18 grader. Distanse Gjevilvasshytta til Jøldalshytta er 21 km. Det skulle vise seg å bli en svært varm og fin turdag, der vi måtte få i oss nok drikke og smøre  oss inn med solkrem. Ved ett av tjernene i Høghødalen tok vi første rast. Her fikk noen føtter kjøle seg ned i det behagelige vannet og hvile ut mot den myke lyngen. Ved Minnilla ble vannflaskene igjen fylt opp før vi fortsatte i den steikende sola. Neste rast ved foten av Gråfjellet ble tatt ved en iskald fjellbekk.  Her ble det igjen anledning til å fylle vannflasker og avkjøle varme føtter. Siste stykket gikk over klopplagte myrer og ned gjennom småbjørkeskog før vi etter hvert kunne skimte Jøldalshytta. En strålende varm sommerdag på tur var snart over.  Nede ved hytta valgte noen å bytte ut dusj med ett forfriskende bad i Jølvatnet før middagen.
Værmeldingen for lørdag meldte lettskyet og lite vind. Distanse Jøldalshytta til Trollheimshytta er 18 km. De første 4,5 km langs grusvei og  sti ble tilbakelagt på en time før vi startet på stigningen opp Bukkhøgda og Småfjella. Turen denne dagen skulle gå over Geithetta (1325 moh) som det høyeste punktet. I klarvær er det  fantastisk utsikt  videre inn i Trollheimen. Tåka lå som ett slør over Trollhetta (1696 moh) det meste av dagen og vi var glade for at vi ikke befant oss på tur over der nå. Vi tok oss god tid til å beundre utsikten og til å ta bilder over Geithetta, før vi startet på nedstigningen mot Trollheimshytta. Selv med gode knær kan det være krevende å gå ned de drøyene 800 høydemetre i tildels løs stein. Nå var det viktig å unngå skader, og vi tok oss god tid på vei nedover. Herfra  kunne vi se over til etappen vi skulle gå neste dag og snart var vi nede i furuskogen. Vel framme ved Trollheimshytta ble mange overrasket over den flotte beliggenheten denne gamle hytta har.  Her må det planlegges nøye når matvarelageret skal holde for en sesong. Proviant til hytta blir levert med helikopter kun to ganger i sommersesongen.  Ekstra proviantering må skje ved å gå de 4 km til Gråsjøen, hvor det er mulig å få forsyninger med båt.  Vi satte derfor ekstra pris på reinsdyrgryta som kom på bordet denne kvelden, der reinen var skutt i Trollheimen.
Søndag var det igjen meldt lettskyet, pent og lite vind. Distanse fra Trollheimshytta til Gjevilvasshytta er 21 km i variert terreng, går over bratte fjellsider,gjennom øde steinlandskap og skar, forbi vakre fjellvann og over viddelandskap. Denne morgenen smurte vi ekstra stor matpakke før vi tok fatt på den krevende oppstigningen bak hytta. 800 høydemeter skulle forseres før vi kunne si oss ferdig med" de 7 skuffelser". Dette navnet er blitt satt på avsatsene oppover de drøye 2 km. På noen av avsatsene er det god plass og ikke uvanlig å telte underveis. Vi  holder ett  rolig tempo de neste to timene, og ved Skallen (1226 moh) tar vi første rast. Tåka driver lett omkring, men utsikten er upåklagelig. Turen forsetter videre over Mellomfjellet med mulighet for å etterfylle vann ved de to tjernene her. Snart åpner utsikten seg foran oss og vi kan se Fossådalsvatnet omkranset av bratte fjellsider. Nede ved vannet tar vi en rast, fyller vann og gir føttene mulighet til en iskald avkjøling.  Dette vannet kommer fra snøfonna ved Blåhøa (1671 moh). Vi fortsetter bratt oppover Riarskaret og på toppen blir vi igjen belønnet med vakker utsikt videre sørover. Nå bærer det nedover mot Kamtjønnin, to vakre tjern adskilt av ei stor snøfonn. Vi passerer stidelet mot Blåhøa og finner en plass i lyngen rett på oversiden av  Tverrbekken. Herfra kan vi se ruta  videre de neste 5 km, langstrakte myrområder, kun avbutt av en fordypning i terrenget. Her må Gravbekken steingås før vi kan fortsette de siste  5 km ned til bilene. Herfra er det bare å sette på seg 7-mil støvlene og sette opp tempo. Vi kan igjen se Gjevilvatnet nede foran oss og gleder oss over det fine været vi fikk på trekantturen dette året. Vel tilbake ved bilene velger noen å ta en forfriskende dukkert ved "Oppdals riviera", den hvite sandstranda ved Gjevilvatnet. Andre setter kursen hjemover eller tar en ekstra natt på Gjevilvasshytta. Alle er enige om at det har vært en flott tur.