Foto: Marte Bleken

Barfrosttur i Søre Ål/Brøttumsmarka

Kroktjernet
Kroktjernet Foto: Marte Bleken

Rundtur med smak av vinter

16 damer ville nyte solstrålene denne søndagen. Med utgangspunkt ved Fauskerudvegen gikk denne rundturen først sørøstover i skitrasse og på skogsbilveg, med første stopp ved trimposten i den sørøstlige enden av Kroktjernet.  Videre  over myr og på sti før vi tok en avstikker ned til en bortgjemt perle. På en fururabbe er det oppført en gapahuk med utsikt utover Kroktjernet. Ved å kikke nøye kan man herfra få øye på en gapahuk i den nordvestlige enden av Kroktjernet. Noen av damene passet på å registrere sitt besøk  i appen DNT SjekkUT. Turen videre gikk gjennom skog før vi tok en stopp ved Demmtjernet. Her er en fin plass med svaberg som gir utsikt over det vesle tjernet. Vi benyttet anledningen til å studere kartet da flere syntes det var vanskelig å orientere seg i dette terrenget. Videre fortsatte vi gjennom skogen og ut på skogsbilvegen fra Halla. Herfra et lite stykke langs vegen før vi tok opp stien mot Brenna. Her følger den T-merkede stien kraftlinja før den møter vegen til bruket  Brenna. Ett kort stykke opp bakken tar stien igjen til venstre og følger kanten av åkeren. Her hadde vi en liten stopp før vi fortsatte rundturen.  Videre  fikk vi utsikt mot Roverud miljøstasjon før vi igjen dreide østover inn i skogen. Etter noen hundre meter var vi igjen ved skitrassen, her fortsatte vi østover mot Kroktjernet.  De siste 300 metere fram til gapahuken går hovedsaklig i myr.  Takk til sti og løypekomiteen som sørger for at vi kan gå nesten tørrskodd!  Vel framme ved Kroktjernet tok vi en god og vel fortjent rast i det nydelige været. Vi fordelte oss med god avstand og nøt de varmende solstrålene. Det ble igjen anledning til å registrere besøk ved den flotte gapahuken nede ved Kroktjernet. Det var fristende å bli sittende slik i sola, men vi måtte videre. Den siste delen av turen gikk forbi Vesletjenet, så ett stykke på skogsbilveg og tilbake gjennom skogen til bilene der vi startet turen.