Bru

Sti- og løypekomiteen i DNT Lillehammer

En viktig gjeng sørger for T-merking, skilting og rydding av et betydelig stinett, slik at folk flest skal finne fram på tur i skog og mark. Gruppa har i tillegg flere oppgaver som er beskrevet nedenfor.

Sti- og løypekomiteen i DNT Lillehammer står for rydding, klopping, T-merking og skilting av stinettet i skog- og fjellområdene på Lillehammers østside.

Vi har også ansvaret for Rondanestien på strekningen Birkebeinervegen-Lyngbua-Djupslia-Vetåbu-Jammerdalsbu, samt flere andre stier i Øyerfjellet. Også stinettet i marka mellom Røyslimoen og Brøttum sentrum holdes i orden av sti- og løypekomiteens folk.

I Vestfjellet har vi ansvaret for DNT Lillehammers del av Jotunheimstien, det vil si fra Torpavegen på Vingromsåsen via Skjellbreidhytta, Kittilbua og Vestfjellhytta til Liomseter i Gausdal Vestfjell/Langsua.  Til sammen har sti- og løypekomiteen ansvaret for et stinett på nærmere 400 kilometer.

Når det gjelder skiløyper, har vi gjennom årene utført store planeringsarbeider sommerstid, blant annet i Nordseterløypa, Sandbakkløypa og Birkebeinerløypa.

Sti- og løypekomiteen har også bygd bruer; som over Kubruveita i Birkebeinerløypa og over Mesnaelva ved Mesnasaga, den siste i samarbeid med Lillehammer Olympiapark. Sti- og løypekomiteen bidro både økonomisk og med dugnadsarbeid til lysløypa mellom Vårsetergrenda og Birkebeineren Skistadion.

Sti- og løypekomiteen har i mange år utarbeidet kart over området Lillehammer-Sjusjøen-Nordseter-Hafjell, både i papirutgave for salg og til oppslag ute i terrenget. Sammen med Brøttum IL og Søre Ål IL har sti- og løypekomiteen utgitt kart over området Messenlivegen-Brøttum.

Lokale kart fra DNT Lillehammer
Lokale kart

Lokale kart fra DNT Lillehammer

Gode lokale kart fra sti- og løypekomiteen anbefales!

Gapahuken på Balbergkampen og Ringsvehuken er reist med god innsats fra sti-og løypekomiteen.

Sti- og løypekomiteen - medlemmer
Stolpe med retningsskilt