Leirvassbu 30. april - 3. Mai 2015

Vi var 17 stykker som hadde meldt oss på det som så ut til å skulle bli en fantastisk langhelg på Leirvassbu. Det var planlagt oppmøte på Statoil Strandtorget klokken 17, men ettersom flere kom fra Oslo og det var kø langs med E6 ble det noen forsinkelser. Etter hvert fikk vi fylt opp bilene og litt etter litt kom alle seg avgårde.

Det var spent stemning i bilen i det vi nærmet oss avkjørselen til Leirvassbu og Leirdalen. Vi visste det hadde snødd en del helga før. I bakkene opp mot loftet så snøen tørr og fin ut. Herlig, tenkte vi! Veien opp til parkeringa nedenfor Storbreen var bar og fin ( i motsetning til helga før hvor det var helt nødvendig med vinterdekk). Vi pakket raskt ut. De ansatte på Leirvassbu ønsket ikke hjelp til å laste bagasjen opp på scootere og beltevogner.

Deretter bar det opp.

På Leirvassbu ventet flere som hadde kommet opp noe tidligere(Noe vi som kom etter satte stor pris på, for teltene var allerede satt opp og det var bare å sette i gang med å lage mat)Etter en samling i dome-teltet ble det bestemt at været skulle være avgjørende for hva vi skulle gjøre dagen etter, men mange hadde lyst til å få Storebjørn i samlinga si. Deretter gikk folk hvert til sitt og mørket senket seg over teltleieren og for de som sov inne på Leirvassbu.

Dag 1

Værmeldingene slo virkelig til og det var duket for tur til Storebjørn. Vi hadde som mål å komme avgårde til 1000, noe vi ikke klarte…Siv fant også ut at skredsøkeren hennes var ødelagt, ettersom batteriene hadde irret (obs, obs!).  Etter en raskt kameratsjekk av søkerne bar det avgårde nedover Leirdalen og mot Bjørnebreen. Per-Tore og Hallgeir lå et godt stykke foran oss andre og tok turen først oppom Geite. Ruta de valgte opp så imponerende bratt ut på avstand. Vi andre tuslet i behagelig tempo med Storebjørn i sikte. Sola varmet godt i bakkene opp mot Storebjørn så Tibor så seg nødt til å ta av seg til undertøyet. Snøen begynte også noen steder å bli kram, noe som ikke virket lovende med tanke på at vi muligens ikke skulle stå på ski ned før om mange timer…

Magnus ville gjerne ha «first tracks» og satte opp et forrykende tempo opp mot skaret mellom Store- og Veslebjørn. Reiv så av fellene, vred om bindingene og festet spennene på skoa. Nedkjøringa hans så fantastisk ut! Vi andre fortsatte bare mot toppen og det tok ikke lang tid før Magnus hadde kommet seg opp de 300-400 høydemeterne han hadde kjørt ned. Nå begynte det også å strømme på med folk ned fra Storebjørn. Etter å ha jobbet oss opp de siste høydemeterne kunne vi endelig samles på toppen av Storebjørn. Øivind, Peder, Sigurd, Siv, Serianne, Ida, Eli, Johnny, Caroline, Kjetil, Erland, Magnus, Tibor, Torger…(?) var alle fornøyde med å ha nådd toppen. Etter en god lunsjpause på et overfylt toppunkt bar det ned igjen. Snøen var fantastisk! Med fortsatt gode muligheter for å sette egne linjer. Tibor, Eli, Johnny, Magnus, Siv, Øivind, Erlend… fortsatte deretter mot Saksa om Bjørneskardet. Her ble vi tatt igjen av tre sydeuropeere i kondomdress. Like før renna tok vi på oss stegjern og løsna isøksa. Forholdene i renna var svært gode denne dagen. Litt småskummelt med folk som kom ovenfra og løsna is og snø. Etter omlag 20 minutter sto vi i skardet mellom «klørne». Begge toppene fikk besøk. På vei ned igjen hadde det fryst på og det kjedelige var et faktum, gjennomslagsføre…Skikjøringa ned fra Bjørneskardet ble derfor en så som så opplevelse. Etter omlag 10 timer var vi tilbake igjen på Leirvassbu.

Dag 2

Denne dagen var det svært forskjellige turønsker. Det hadde spredt seg et rykte om at nordsidene hadde holdt seg gode gjennom hele dagen i forveien. Magnus, Yngve, Hallgeir,Tibor, og Øivind….(?) ville derfor prøve seg på nordsiden av Stetind. Dette ble en suksess og Tibor og Øivind fikk også med seg Surtningstinden. Serianne, Per-Tore, Kjetil, Siv,Caroline, Eli, Sigurd, Johnny, Peder og Erlend tok turen opp mot Midtre Høgvagltind. Været var upåklagelig. Per-Tore, Siv og Sigurd ville gå Nordre Høgvagltind først. Vi andre valgte motsatt og kjørte ned nordsida fra toppen av Midtre .Her var snøen helt utrolig og vi fikk satt mange gode svinger. Etter en kjapp tur opp på Nordre cruiset vi ned Høgvaglbreen mot Langvatnet og begynte på den tunge veien opp mot Kyrkjeoksle. Kjetil måtte rekke bommen på Valdresflya og ble derfor nødt til å forlate oss her. Etter å ha kommet et godt stykke opp i lia så vi at det var tre stykker som kom etter oss. Det skulle vise seg å være Per- Tore, Siv og Sigurd. Et hyggelig gjensyn! Været begynte å bli dårligere, men vi var enige om at vi skulle oppom Kyrkjeoksle før vi kjørte ned.

Etter å ha ankommet leiren kom været seg og Magnus fant frem grillen. BBQén var et faktum! Etter hvert sank temperaturen såpass at de fleste trakk inn. Leirvassbu var smekkfull, men vi klarte å karre til oss et par bord i peisestua.

Dag 3

Avreisedagen var et faktum. De fleste i gruppa ville gå Geite da nedkjøringa ender på parkeringa. Det var tydelig ikke bare vi som hadde tenkt at dette var lurt. I skaret nedenfor toppen var det fullt av folk. De fleste tok skia på sekken og bar dem opp til toppen herifra. Toppunktet var smalt og flere lurte nok på hvor skavelen egentlig gikk… Skikjøringa fra toppen var bratt(!) og i kombinasjon med flatt lys ble dette ganske spennende. Vi kom oss alle trygt ned og dro ned nordsida fra skaret og ned på Storbreen. Herifra var det fin cruising i slakt terreng mot parkeringa. Da vi kom ned lå all bagasjen klar og det var bare å begynne å losse inn i bilene. Alle var enige om at det hadde vært en bra tur! Deretter bar det hjemover, slitne, solbrente/brune og med en god følelse!

Tusen takk for flott tur! Håper vi sees igjen neste år:)